Aile şirketleri için yol haritası anlatıldı

Çerkezköy Ticaret ve Sanayi Odası tarafından düzenlenen eğitimler kapsamında aile şirketleri için yol haritası eğitimi verildi. Çerkezköy TSO konferans salonunda bugün saat 13:30'da düzenlenen eğiti

Çerkezköy 23.01.2019 16:43:00 0
Aile şirketleri için yol haritası anlatıldı

Eğitimde  aile üyelerinin kurum içi ya da dışında çalışmaları, aile üyelerinin icra ve yönetim kurullarına girmeleri, aile konseyi ile icra ve yönetim kurulu ilişkileri, profesyonel yönetim ilkeleri, şirkete dışarında atanacak üst düzey profesyoneller ve bağımsız y.k. üyelikleri aile üyelerinin yetki ve sorumluluk alanlarının belirlenmesi, aile ve şirketlerin amaçlarının ayırımı, aile konseyinin kurulması ve varlık nedeni, aile konseyi toplantıları, alabileceği kararlar, 2. ve 3. kuşağın yönetime hazırlanması ile süreklilik, etik ilke ve değerler, anayasaya uyma konusunda yaptırımlar uyuşmazlıklar ve aile üyelerinin ortaklıktan çıkma koşulları, aile üyelerinin gelirleri ve harcamalarının düzenlenmesi, maddi kazanımlar ile ilgili kurallar aile üyelerinin refahı için gelir ve gider yönetimi ilkelerinin belirlenmesi, mülkiyet hakları ve yan haklar kurumsal stratejilerin oluşturulması, swot analizleri, iç denetim, analiz, planlama ve önceliklendirme, yönetsel ve stratejik yapılanma, mali ve finansal analiz ile yatırım planı hakkında bilgilendirme yapıldı.

 

“DÜNYA GİTTİKÇE ZORLAŞIYOR”

 

Dünyanın gittikçe zorlaştığını kaydeden Ali Coşkun, “ Ekmek artık aslanın ağzında değil midesinde” dedi. Kurumsallaşmanın altında şirketlerin büyümesi için yol kat etmeleri gerektiğini kaydeden Ali Coşkun, sürdürülebilir başarının anahtarının hedefin, bilginin olması, denetimin yapılması doğru stratejinin olmasının olduğunu ifade ederek, “Stratejiden başlamak gerekir, ama hedefi de ortaya koymak gerekir” dedi.

 

“TÜRKİYE’DE YAKLAŞIK YÜZDE 95’İ AİLE ŞİRKETİ”

 

Ülkelere göre aile şirketleri oranları hakkında bilgi veren Ali Coşkun, ABD’de kayıtlı şirketlerin yüzde 90’ı İspanya’da yüzde 80’i, İtalya’da yüzde 95’i, İsviçre’de yüzde 85’i Türkiye’de ise yaklaşık yüzde 95’inin aile şirketi olduğunu kaydetti. Türkiye’de aile şirketinin ikinci veya üçüncü kuşağa geçmediği sürece maksimum 40 yıl sürdüğünü ifade eden Ali Çolak, Türkiye yok olan 100 aile şirketi ile ilgili yok olma nedenleri araştırmasında yüzde 43’ünün kardeşler arası çatışma, yüzde 19’unun miras kavgası ve aile içi çatışma, yüzde 14’ünün kardeş- yeğen-kuzen kavgası ve yüzde 5’inin aileler arası kavgadan oluştuğunu kaydetti.

 

“BİRİNCİ NESİLDEN İKİNCİ NESLE GEÇİŞ ZOR”

 

Türkiye’de şirketlerin birinci nesilden ikinci nesle geçerken yüzde 95’inin yok olduğunu ifade eden Ali Çolak, ikinci nesilden üçüncü nesle geçerken genellikle 3-5 şirket ayakta kalabiliyor.  Genelde birinci nesilden ikinci nesle geçiş dönemi çok sancılı geçiyor. Çünkü insanoğlu bu şirket benim çabalarımla oldu, bu yüzden benim kurallarım geçecek diye diretiyor. Tam kurumsallaşma ikinci nesilden üçüncü nesle geçerken oluyor çünkü üçüncü nesilde profesyonel elemanlar katılıyor. Üçüncü nesilden dördüncü nesilde geçerken aile firması olmaktan çıkıyor. Çünkü firmaya dışarıdan eleman geliyor” dedi.

 

KURUMSALLAŞMA DÖNGÜSÜ

 

Kurumasallaşma döngüsünden de bahseden Ali Çolak, ilk olarak kuruluş ve daha sonra büyüme gerçekleşiyor. Aradan geçen 20-40 yıl içinde yaşanarak edinilen tüm bilgi ve donanıma rağmen işi ve insanı yönetemem problemi ortaya çıkıyorsa şirket küçülür ya ada büyüyemem problemi yaşar. Bu nedenle de tekrar yeniden yapılanmaya gider ve değişim süreci başlar. Yönetememem sorununun yanında ekonomik ve siyasal krizler jeopolitik gelişmeler ve dünyada olan her şey büyüme problemidir.

 

“İŞLETMELER AİLENİN MUTLULUĞU İÇİN BİR ARAÇ”

 

İşletmelerin ailenin mutluluğu için bir araç olduğunu ifade eden Ali Çolak, “Hiçbir sistematik alt yapısı olmayan firmalarda yapılan çalışmalar boşa çıkar. Burada ilk yapılması gereken lideri belirlemektir. Her aile işletmelerinde  doğal bir lider vardır” dedi. Kurumsallaşma  için üç kilit alanın olduğunu kaydeden Ali Çolak, analiz ve doğru yapılanma, ortaklar arasında uyum ve anlayış, sürekli iyileşme, takip ve yenilikçilik alanı vardır” dedi. 

 

Haber: Hilal ÇARIKÇI


0282 726 91 91
0282 747 65 10