Anasayfa
Yazarlar
Foto Galeri
WEB TV
E-Gazete
Resmi İlanlar
Anket
Künye
Reklam
İletişim
Çerkezköy
26 Şubat 2021 Cuma
Tekirdağ
Çerkezköy
Çorlu
Ergene
Hayrabolu
Kapaklı
M.Ereğlisi
Malkara
Muratlı
Saray
Süleymanpaşa
Şarköy
Bölge
Spor
Diyetisyen Reyhan Temel / BESİNLER İLACINIZ, İLACINIZ BESİNİNİZ OLSUN
BESİNLER İLACINIZ, İLACINIZ BESİNİNİZ OLSUN
Yayın Tarihi: 21 Şubat 2021 Pazar, 11:44
16 Punto 18 Punto 20 Punto 24 Punto

Sevgili Çerkezköy Haber okuyucuları,

 

Ben Diyetisyen Reyhan Temel, 1997 yılının Haziran ayında Kırşehir’de dünyaya gözlerimi açtım. İlkokul, ortaokul öğrenimimi Çerkezköy’de tamamladıktan sonra üniversite öğrenimimi Türkiye’de alanında öncü olan ve en iyi eğitimi veren İstanbul Medipol Üniversitesi Beslenme ve Diyetetik Lisans Bölümü’nü Haziran 2020’de tamamlayarak mezun oldum.

 

Toplumda çoğunlukla ‘’zayıflatma doktoru, diyet doktoru’’ olarak da bilinen ve bunların çok daha ötesinde önemi olan mesleğimin inceliklerini naçizane olarak sizlere aktarabilmek, sıkça duyduğumuz popüler diyetleri her yönüyle ele almak, doğru bilinen yanlışları konuşmak, güncel literatürleri, sağlıklı fit tarifleri sizlerle paylaşmak ve özümüzden ayrılmadan sağlıklı beslenmede sürdürülebilirliği mümkün kılmak için artık her Pazartesi burada olacağım. Bu vesile ile bilimden ayrılmadan edindiğim bilgiler ışığında toplumumuza faydalı olabilme fırsatını bize veren Sayın Şaban Kardeş’e teşekkürlerimi sunarım.

Yaklaşık 2500 yıl önce tıp biliminin babası Hipokrat’ın ‘‘Besinler ilacınız, ilacınız besininiz olsun.’’dediği gibi sağlıklı hayatın sağlıklı beslenmeden geçtiği bilinci doğrultusunda özellikle 2019 yılının sonlarından beri tüm dünyayı etkisi altına alan, Dünya Sağlık Örgütü tarafından ‘’COVID-19’’ olarak tanımlanan koronavirüs enfeksiyonuna karşı korunmada bağışıklık sistemimizi ateşleyecek önemli  4 konudan bahsedeceğim bugün.

 

 OMEGA-3 : Depresyonda meydana gelen inflamatuvar süreçlerin etkisini yok edebilecek anti-inflamatuvar(iltihap önleyici) kapasiteye sahip Omega 3 yağ asitleri depresyon üstüne olumlu etkisiyle, bu süreçte meydana gelebilecek duygusal stresi ve yeme bozukluğunu azaltır. Yapılan bir meta-analizde depresyon olan kişilerde DHA, EPA ve toplam omega-3 yağ asidi düzeylerinin düşük olduğu bulunmuştur.(1) Omega 3’ten zengin besinlerin başında gelen besinlerden: en az 2 günde bir tüketilmesi gereken yumurta, mevsimindeyken haftada 1-2 kez ıspanak, günde 2 ceviz içi, haftada 1-2 balık, haftada en az 1 fasulye tüketmek ihtiyacımız olan omega-3 yağ asidini karşılayacaktır. (*)

 

 ANTİOKSİDANLAR : Karantina süresince kontrolsüz besin alımı ile artan kilolar beraberinde mikro besin ögeleri eksikliğini getirebilir. Bozulmuş bağışıklık sistemi viral enfeksiyonlara daha duyarlı haldedir. Bu nedenle hem bu süreçte hem bir ömür boyu yüksek miktarda vitamin, mineral, antioksidan içeren sağlıklı ve dengeli bir beslenme düzeni oluşturmak çok önemlidir. E ve C vitamini ile beta-karotenden zengin antioksidan içerikli meyve ve sebze tüketimi bağışıklık fonksiyonlarını artırır.(2) Günde ortalama 2 porsiyon meyve ve 2 porsiyon sebze grubundan özellikle havuç,yeşil yapraklı sebzeler, limon, portakal ve bitkisel yağların tüketilmesiyle beslenmede çeşitlilik sağlanması vitamin-minerallerden, antioksidanlardan en yüksek miktarda faydalanmamıza yardımcı olur.

 

 ÇİNKO : Bağışıklık sisteminin korunmasında önemli olan eser bir elementtir. Çinkonun Vero-E6 hücrelerinde ciddi akut solunum sendromu (SARS) koronavirüs RNA’ya bağımlı RNA polimeraz (RdRp) şablon bağlanmasını ve uzamasını inhibe ettiği bildirilmiştir.(3) Çinkodan zengin besinler; kümes hayvanları, kırmızı et, fındık, kabak çekirdeği, susam,fasulye ve mercimektir.

 

 PREBİYOTİKLER, PROBİYOTİKLER : Probiyotikleri bağırsağımızda yaşayan faydalı bakteriler, prebiyotikleri ise bu bakterilerin besinleri olarak tanımlayabiliriz. Probiyotiklerin ana görevi patojenlerle savaşmak, bağışıklık sistemini güçlendirmek, bağırsak epitelyum bariyerini korumak ve iyileştirmektir.(4) En iyi prebiyotik kaynakları buğday, soğan, sarımsak, muz ve en iyi probiyotik kaynakları yoğurt, kefir , peynirdir.Bunlarla birlikte Trakya’nın olmazsa olmazı şifa kaynağı tarhana hem probiyotik hem prebiyotik olduğu için ‘’sinbiyotik’’ bir besindir. Bu süreçte önceliğimiz yaşanan duygusal dalgalanmalara bağlı oluşabilecek yanlış yeme davranışlarının önüne geçmek, kilo kontrolünü sağlamak ve bağışıklık sistemini güçlü tutmak olmalıdır. Bu amaçla yapılması gereken diğer öneriler: bol su tüketimi, günde 1-2 fincan yeşil çay tüketimi, düzenli uyku ve egzersiz alışkanlığı ile Akdeniz tipi beslenmedir. Sağlıklı beslenmenin son derece önemli olduğunu hep birlikte daha iyi fark etsek de bu durumun sürece özgü olmaması gerektiğini, bedenimize en iyi şekilde bakmakla sorumlu olduğumuzu belirtmekte fayda var. Hepimiz için sağlık ve huzur dolu bir hafta olmasını diliyorum…

 

Dyt.Reyhan TEMEL

 

(*) Belirttiğim miktarlar sağlıklı bir bireyin tüketebileceği ortalama miktardır. Kişinin kronik rahatsızlığı, düzenli kullandığı ilaçlar, değerlerinde var olan bozukluk, besin alerjisi durumlarında mutlaka hekimine ve diyetisyenine danışmalıdır.

KAYNAKÇA :

1-Lin PY, Huang SY, Su KP. A meta-analytic review of polyunsaturated fatty acid

compositions in patients with depression. Biol Psychiatry 2010;68:140-147.

2-Chandra RK. Effect of vitamin and trace-element supplementation on immune responses and

infection in elderly subjects. Lancet. 1992;340(8828):1124–1127.

3-Muscogiuri G, Barrea L, Savastano S, Colao A. Nutritional recommendations for CoVID-19

quarantine Eur J Clin Nutr. 2020 Apr 14.

4-Akpınar DD, Türköz BK. Probiyotik-insan bağışıklık sistemi etkileşimleri. Food and Health.

2019;5(4):265-280.

Gönder Yorum Yap Yazdır Facebook Twitter FriendFeed Google
   YORUMLAR
   YORUM YAZ
Adınız :
E-mail :
Başlık :
Yorumunuz :
Güvenlik Kodu
:

BUGÜN DÜN BU HAFTA BU AY
Kontrolden çıkan araç çukura düştü
Bu iş bu kadar çetin olmamalı
3 bin 600 uyuşturucu hap yakalandı
Kaplan: Tekirdağ'a yazık etmeyin!
Sinema salonları 1 Nisan'a kadar kapalı
Tekirdağ'a istinaf mahkemesi kurulacak
Belediye Meclisi toplanıyor
Sosyal medya konserine yoğun ilgi
Okullar yüz yüze eğitime hazır
Ergene'de zabıta denetimleri
  ANKET
Covid - 19 pandemisinin ülkemizde son zamanlarda yayılmasında birinci dereceden sorumlu sizce kimdir?
Gerekli önlemleri zamanında almayan yetkililer
Tedbirlere uymayan vatandaşlar
Her ikisi de
  CERKEZKOY KONUSUYOR
  GÜNÜN GAZETE MANŞETLERİ
Akşam Gazetesi Cumhuriyet Gazetesi Dünya Gazetesi Fanatik Gazetesi Fotomac Gazetesi
Gunes Gazetesi Haberturk Gazetesi Hurriyet Gazetesi Milli Gazete Milliyet Gazetesi
Posta Gazetesi Radikal Gazetesi Sabah Gazetesi Sozcu Gazetesi Star Gazetesi
Takvim Gazetesi Türkiye Gazetesi Vatan Gazetesi Vakit Gazetesi Yeni Çağ Gazetesi
Çerkezköy
Çerkezköy Alp Ajans Haber, Gazetecilik, Basın Yayın, Matbaacılık Ltd. Şti.
Fevzi Paşa Mahallesi Fevzi Paşa Caddesi No:89 Çerkezköy / TEKİRDAĞ
Tel: 0 282 726 17 66 - 725 20 25 - 725 26 80 Fax: 0 282 725 26 44
E-mail: haber@cerkezkoyhaber.com.tr  -  kardes@cerkezkoyhaber.com.tr
Alp Medya