Kredi kullananlara müjde

Uzmanlar, son 10 yılda kredi çeken 11 milyon kişiye, dosya masraflarını geri alabilmeleri için ‘bankalara koşun' çağrısında bulundu.

Bölgede Gündem 26.08.2012 20:26:00 0
Kredi kullananlara müjde

Çerkezköy Haber - İhtiyaçları doğrultusunda çekmek zorunda kaldıkları kredi için bankaların komisyon ve masraf adı altında kestiği 'Deli Dumrul’ ücretlerine hakem heyeti karşı çıktı.

TOKAT GİBİ CEVAP

Gümrük ve Ticaret Bakanı Hayati Yazıcı'nın kaldırmak için çalışma başlattığı banka komisyonlarına Konya'dan tokat gibi cevap geldi. Konya Selçuklu Kaymakamlığı Tüketici Sorunları Hakem Heyeti 2009 yılında bir bankadan 10 bin liralık tüketici kredisi çeken Öğretmen Şamil Özkan'a çıkarılan 400 liralık masrafın geri verilmesine hükmetti. Kararın çıkmasının ardından öğretmen Özkan, bankadan 400 lirasını geri aldı.

UMUT IŞIĞI OLDU

Karar, kredi kullanan tüketicilere umut ışığı oldu. Tüketiciler Birliği Onursal Başkanı Avukat Bülent Deniz, Yargıtay'ın kararları uyarınca tüketicilerin geriye dönük 10 yıllık süreyle bankaların kestiği masrafları alabileceğini söyledi. Deniz, kredi kullanan milyonlarca insana işlem masraflarını geri almak için bankalara koşun çağrısında bulundu.

ALMAMAZLIK ETMEYİN

Bankaların 31 kalem için aldığı masraflara yönelik hakem heyetine başvuran insanların davaları kazanmaya başladığını aktaran Deniz, "Bankalar eğer istediği masrafların nedenini ispatlayamazsa ücretleri geri ödemek zorunda kalacak. Bankalar artık keyfe keder para talep edemeyecek. İnsanlar 50-800 lira arasında değişen bu paraları ufaktır deyip almamazlık etmesin. Ortalama 5 bin lira kredi çeken milyonlarca insanı düşününce ortaya akıl almaz rakamlar çıkıyor" dedi. Tüketici Yasası'nın 10/a bendine dikkat çeken Deniz, "Burada tüketicinin önüne konmuş sözleşmelerin önceden görüşülmeden hazırlandığı kabul ediliyor. Yasaya göre bu tip sözleşmelerde tüketici aleyhine olan hükümler yok sayılıyor. Bankalar bunu aşmak için tüketiciden ayrı bir kâğıda sözleşmeyi okudum anladım diye imza alıyorlar. Bu da bankayı kurtarıyor. Bu alınan tüm krediler için geçerli" dedi.

MASAL ANLATMASINLAR

Bankalar Birliği verilerine göre, son 10 yılda 11 milyon 455 bin kişi kredi çekti. Bunun 273 bin 674'ü taşıt, 1 milyon 275 bin 920'si konut, 6 milyon 997 bini tüketici kredilerinden oluşuyor. 2 milyon 503 bin 863 kişi de diğer kredileri kullandı. Tüketiciler Derneği Onursal Başkanı Engin Başaran da, bankaların tüketiciyi doğru bilgilendirmediğini belirtti. Başaran, "Tüketicinin bu hakkı zaten yasalarda vardı. Ancak kamu kuruluşları bankaların bu masrafları yıllardır almalarına göz yumdu. Yasalar tüketici lehine hiçbir zaman uygulanmadı. Masrafların geri alınmasına ve kredi kartı aidatlarının geri alınması gerektiğine dair iki tane yargı kararı var. Masal anlatmasınlar. 31 kalemde çıkarılan masrafların geri alınmasına karşı biraz tepki oldu diye bankalar hemen bir araya geldi ve büyük tepki gösterdi. Aynı güçte tepkiyi tüketiciler de göstermeli" dedi.

NASIL BAŞVURULUR?

İşlem masrafı adı altında toplanan 'Deli Dumrul ücretleri'nin geri alınması için öncelikle ilgili bankaya masrafın geri istendiğine dair iadeli taahhütlü mektup gönderilmeli. Banka parayı iade etmezse kaymakamlıkta hakem heyetine gidilmeli. Buraya verilecek dilekçe sonrası kararın en geç üç ay içinde size bildirilmesi gerekiyor.

Haber / Ahmet KARDEŞ
 

0282 726 91 91
0282 747 65 10