Tüketici Hakem Heyetine Başvuru Süreci Nasıl İşler?

23.10.2019 10:45:00 0
Tüketici Hakem Heyetine Başvuru Süreci Nasıl İşler?

Son dönemlerde markalar hakkındaki şikayetlerini internet üzerinden yorum yaparak veya Şikayet Var müşteri memnuniyeti platformundan görüş bildirerek markalara ulaştıran müşterilerin, haklarını aramak adına ulaşabilecekleri bir alternatifleri daha var: Tüketici Hakem Heyeti. 1 Ağustos 2013 tarihinde, Resmi Gazete’de yayımlan yönetmelikle birlikte kurulan Tüketici Hakem Heyeti ise, hala birçoğumuzun kafasında bir muamma.

Bu yazıda, “Tüketici Hakem Heyeti nedir?”, “Tüketici Hakları Mahkemesinden farkları nelerdir?” ve “Süreç nasıl işler?” gibi soruları cevaplandıracağız.

Tüketici Hakem Heyeti Nedir?

Tüketici Hakem Heyeti, tüketicilerin, markalarla yaşayabilecekleri her türlü anlaşmazlık ve tüketicilere yönelik düzenlenen uygulamalardan doğabilecek uyuşmazlıklara çözüm bulma amacıyla kurulmuştur. Tüketiciler, markalarla yaşanan her türlü mağduriyetlerini ilgili markalara başvurarak gideremiyorlarsa, Tüketici Hakem Heyeti’ne başvurabilirler.  

Tüketici Hakem Heyeti ve Tüketici Hakları Mahkemesinin Farkları Nelerdir?

Tüketici Mahkemesi,  her türlü tüketicilerin işlemi ve onlara uygulanan her işlemden kaynaklanan davaların görüldüğü bir hukuk mahkemesidir.

Tüketici Hakem Heyetleri ise, tüketicilerin sorunlarına ve uzlaşmazlıklara çözüm arayan, fakat konuyu mahkemeye taşımadan, il veya ilçe heyetleri ile çözen kuruluşlardır.

Tüketici Hakem Heyeti’ne yapılacak başvurular, büyükşehir belediyesi statüsünde olan şehirlerde; 5650 Türk lirasından düşük değeri olan başvurular, İlçe Tüketici Hakem Heyetinin sorumluluğunda olurken, 5650 ile 8480 Türk lirası arasında olan başvurular, İl Tüketici Hakem Heyeti sorumluluğunda değerlendiriliyor.

Büyükşehir belediyesi statüsünde olmayan şehirlerden yapılan başvurular, 8480 Türk lirasının altında ise, İl Tüketici Hakem Heyeti tarafından değerlendiriliyor.

Bu belirtilen fiyat sınırlarını aşan başvurular, Tüketici Hakem Heyeti’ne değil, Tüketici Hakları Mahkemesine yapılmalıdır.

Tüketici Hakem Heyeti’ne Nasıl Başvurabilirsiniz?

Tüketici Hakem Heyeti’ne başvurmak, sandığınız kadar zor değil. E-devlet kapısı kullanılarak kolaylıkla bir başvuru yapabilirsiniz. Yapmanız gereken, uyuşmazlık konusunu içeren bir dilekçe hazırlamak ve bu dilekçeyi, dolduracağınız başvuru formu ve varsa delil oluşturabilecek belgeler ile birlikte sisteme yüklemek. Online başvuru formunu, elektronik imzanız ile imzalamalısınız. Bunu yapamıyorsanız, başvurunuzu bastırıp, ıslak imza ile imzaladıktan sonra; 15 gün içerisinde Tüketici Hakem Heyetlerine götürmeniz gerekiyor.

Burada unutmamanız gereken bir diğer önemli konu ise, bir uyuşmazlık için birden fazla heyete başvuru yapamıyor olmanız.

Tüketici Hakem Heyeti Kararları Ne Zaman Çıkar?

Tüketici Hakem Heyetine yapılan başvuruların karara bağlanması en geç 3 ay içinde gerçekleşir. Karara bağlanan başvurular, İl Müdürlükleri veya Kaymakamlıklardaki duyuru panolarına asılarak ilgililerine sunulur. Başvurunuzu online olarak yaptıysanız, e-devlet üzerinden süreci takip edebilmeniz de ayrıca mümkün.

Başvuruların karara bağlanmasından sonra, 15 günlük karara itiraz süresi vardır. Karar lehinize sonuçlanırsa, 15 günlük itiraz süresini bekleyip, sonrasında ilgili markadan kararın gerektirdiklerini gerçekleştirmesini talep edebilirsiniz. Eğer marka kararın gerekliliklerini yine gerçekleştirmiyorsa, icra takibi başlatabilirsiniz.


0282 726 91 91
0282 747 65 10