Pandemi oyuncak sektörünü hareketlendirdi

Koronavirüs pandemisi döneminde vatandaşların evlerine kapanması nedeniyle oyuncak satışları arttı. Türkiye Oyuncak Kooperatifi (TOY-KOOP) Başkanı Ender Mıcık, sektörün hareketli olduğunu belirterek, &quo

11.01.2021 11:20:00 0
Pandemi oyuncak sektörünü hareketlendirdi

Grup oyunları satışlarında olumlu gelişmeler olduğuna dikkat çeken TOY-KOOP Başkanı Ender Mıcık, koronavirüs salgını nedeniyle evlerinde çocuklarıyla daha fazla zaman geçirme şansı bulan ebeveynlerin, bu süreci değerlendirebilmek için puzzle gibi yapboz tarzı eğitici oyuncaklara yöneldiklerini söyledi. Pandemi döneminde ailelerin, evde çocuklarıyla daha fazla zaman geçirmeleri nedeniyle eğitici oyuncaklara yöneldiklerini dile getiren Mıcık, "Yapboz tarzı öne çıktı. Satış oranı ülkemizde yaklaşık yüzde 60'ı buldu. Bunun da sebebi ailenin bir arada olması. Bu tür oyunlar, bir arada iletişimi daha çok kuvvetlendirdi. Biz biraz oyuncak sektörü olarak bu sürece, hazırlıksız yakalandık. Grup oyunlarının dönemi daha çok kış aylarında gerçekleşirdi. Bir de buna pandemi eklenince oyuncak sektöründe yapbozlar önemli oranda pay sahibi oldu" dedi. 

 

 

YERLİ ÜRÜNLER DAHA ÇOK TERCİH EDİLDİ

 

2020 yılında oyuncak sektöründe büyük bir çıkış olduğunu ifade eden Mıcık, şöyle devam etti: "Sektör açısından pandeminin Çin'de başlaması ile beraber oradaki üretimde biraz sıkıntı başladı. Bununla alakalı da ithalat yavaşladı. İçeride ise imalat çok hızlı bir şekilde yükseldi. Artık gece mesaileriyle ürün yetiştirmeye çalışıldı. Yerli üretici açısından 2020 yılı verimli geçti ve sektörde çok yeni ürünler çıkmaya başladı. Pazar payının raf oranı eskiden yüzde 8 civarındaydı. Şu an marketlerde, mağazalarda yüzde 30-40'lara kadar pazar payı, yerli oyuncak sektörünün oldu. Bu açıdan aslında bir avantaj sağladık. Çünkü ihracatta katma değerli ürün üretemediğimizden dolayı sıkıntı yaşıyoruz. İhracatta yaşanan bir diğer sıkıntımız da katma değerli ürün üretirken, getirdiğimiz aksam ve yedek parçalardan alınan yüksek vergiler. Fakat bütün bu olumsuzlukları, 2020'de iç piyasada yerli oyuncak tüketiminin artmasıyla giderdik. Ayrıca dışardan aldığımız aksam ve yedek parça, kumandalı arabalar, pilli piyanolar, tabancalar yani aklınıza ne gelirse Türkiye'de yapıyoruz."

 

İTHALAT, 500 MİLYON DOLARDAN 180 MİLYON DOLARA DÜŞTÜ

 

TOY-KOOP Başkanı Ender Mıcık, pandemi sürecinin sektörde ithal oyuncak oranını azda olsa azaltıp yerli üretimi artırdığına dikkat çekerek şunları kaydetti: "2019 yılında ithalat yaklaşık 500 milyon dolardan 180 milyon dolara düştü. Bu oran 2020'de 100 milyon dolar civarına inmiş olabilir. Pazar şu anda yüzde 20-30 küçülmesine rağmen; sektör ayakta olduğuna göre demek ki iç piyasada üretilen ürünler, piyasayı öyle veya böyle bir şekilde tatmin ediyor. Pazarda güçlü şekilde kalanlar ise ithalatçı olan uluslararası firmalar. Bunlar da pazardaki yüksek paylarını televizyon reklamları üzerinden daha çok ürün satarak korumaya devam ediyor."

 

Haber/Faik Onur KAYA


0282 726 91 91
0282 747 65 10