Gözden kaçırmayın

Çerkezköy’de başıboş köpekler tehdit oluşturuyorÇerkezköy’de başıboş köpekler tehdit oluşturuyor

0850'li numaralarla vatandaşlar aranıyor, çeşitli bahanelerle dolandırılıyor. 0850li numaraları kurumsal firmalar kullansa da kimi zaman dolandırıcılar tarafından da kullanıyor. Gün içinde sürekli arayıp taciz ediyorlar, insanları tabiri caizse canından bezdiriyorlar. Peki bu aramalara karşı nasıl bir önlem alınmalı? Dolandırıcılar 0850'li numara kılığına girerek vatandaşlara yanlış bilgiler aktarıyor. 

 

SİNİR SİSTEMİMİZİ BOZDU

 

“0 850” ile başlayan numaralar vatandaşın sinir sistemini bozdu. Gün içinde sürekli arayıp adeta insanları taciz eden “0 850”li numaralar, aynı zamanda büyük bir dolandırıcılık ağının bir parçası durumundalar. Sabah, öğle, akşam, gecenin bir yarısı… Günün her saatinde arayan 0 850’li hatlardan tüketiciye gına geldi. 0850’li numaralar BTK’dan ruhsat almış lisanslı şirketlere verilirken, müşterinin kişisel bilgilerinin yetkili servisler tarafından çağrı şirketleriyle paylaşılması Kişisel Verileri Koruma Kanunu’nu da ihlal ediyor.

 

NE DUR BİLİYORLAR, NE DURAK

 

0850 ile başlayan numaralardan gün boyunca gelen aramalar artık hepimizi bezdirir hale getirdi. Gün içinde sürekli arayıp reklam amaçlı bant kayıtlarını dinleten 0 850’li numaralar, aslında büyük bir dolandırıcılık ağı haline geldi. Birçok vatandaş 0 850’li numaraları defalarca engellemesine rağmen firmalar benzer bir numarayla yeniden vatandaşı taciz ediyor. Aramaların yanı sıra mesaj ve e-postalarla da gün içerisinde cep telefonlarını bildirim yağmuruna tutan firmaların bu reklam çalışmalarına yönelik geçtiğimiz yıl Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK) eliyle bir düzenleme yapılmıştı. Fakat kesilen cezalara rağmen taşeron çağrı şirketleri üzerinden devam eden taciz aramaları hem Kişisel Verileri Koruma Kanunu’na aykırı hem de dolandırıcıların tuzağı. 0 850’li numaraların oluşturduğu mağduriyete ilişkin konuşan uzmanlar, yetkili kurumların konuyu ciddi bir şekilde ele alması gerektiğini vurguluyor.

 

 

UZMANLAR SÜREKLİ UYARIYOR

 

0 850’li hatların BTK tarafından herkese tahsis edilmediğini belirten Uzmanlar şunları söylüyor, “Bu hatlar sadece BTK’dan ruhsat almış şirketlere lisanslı olarak verilmektedir. O şirketler tarafından da alt kullanıcılara verilmektedir. Ancak 0 850’li hatlar ne idüğü belirsiz kişilerin eline verildiği için lisanslı şirketler para kazanacak diye milyonlarca tüketicinin tacizi söz konusu. 0850 ve 0800’lü hatlardan her gün tüketicilere yüzlerce mesaj ve sesli mesajların dinletildiği aramalar gidiyor. Bu mesaj ve aramalar bir dolandırıcılık yöntemi. Zaten internet aboneliği olan bir tüketiciyi aboneliğiniz bitti diye arayan bu hatlar yüzünden büyük bir mağduriyet söz konusu. Mevcut aboneliği olan bir tüketici iradesi dışında aboneliği sonlandırılarak cayma bedeliyle borçlandırılmakta.”

 

0 850’li hatların tahsis edileceği kişi veya kurumlardan teminat istenmeli ve kötü amaçlı kullandıkları takdirde o kişi ya da kuruluşa numarayı tahsis eden telekomünikasyon şirketi duruma müdahale etmeli. Burada tüketicinin mağdur edilmesinin önüne geçilmesi gerek. 0 850’li hatlar için lisans almış firmalardan BTK teminat almalı ve onları sorumlu tutmalı. Bununla ilgili zaten BTK’nın düzenlemesi var ama işin sıkı tutulması lazım.

 

HER YERDEN ÇIKIYORLAR

 

0 850’li hatlar üstünden sahtekârlık yapanlar sadece telekomünikasyon şirketleri değil. Yetkili servisler ve beyaz eşya servisleri görünümünde bazı sahtekârlar da bu hatlar üzerinden vatandaşı kandırıyor. Bu hatlar kişi ya da firmalar tarafından kullanılarak sadece dolandırıcılık amacıyla gün içinde vatandaşa tuzak kuruyorlar. Bu noktada BTK’dan lisanslı olan firmaların hepsi tüketiciye karşı sorumludur. BTK’nın sitesinde de görüleceği üzere, 0 850’li hatlar için lisanslandırılmış yaklaşık 200 firma var. Ancak burada tüketicilerin Kişisel Verilerin Korunması Kanunu kapsamında kişisel verilerinin paylaşılması söz konusu. Bu dolandırıcılık firmasına kim tüketicinin kişisel bilgisini paylaşıyor? Burada vatandaşın konunun takipçisi olup yetkili kurumlara şikâyetçi olması lazım.

 

Haber / Gülay YİĞİT SEZEN